کف العباس به عنوان یکی از مکان های زیارتی کربلا و عراق

کت و شلوار

کت شلوار

کت وشلوار

---------------- ----------------
کت و شلوار و پیراهن
کت و شلوار و پیراهن مارک مارکدار مدل سال
نگارش در تاريخ یک شنبه 26 ارديبهشت 1395برچسب:, توسط رامش

کف العباس چیست ؟

کف العباس به عنوان یکی از مکان های زیارتی کربلا و عراق در حالی مشهور است که از یک طرف حرف و حدیث درباره سندیت آن بسیار می باشد . از طرفی هم بسیاری از زوار تور کربلا که عتبات عالیات می روند در صورت وقت داشتن به دیدن مقام کف العباس نیز می روند اما لازم است درباره مقام کف العباس بیشتر بدانیم.

مقدمه ای بر مقام کف العباس

حضرت عباس سلام الله علیه برای رفع تشنگی یاران امام حسین علیه السلام مخصوصا اطفال و کودکان حرم تصمیم می گیرند که به سمت شط فرات روانه شوند و به هر طریقی شده برای تشنگان خیام امام مقداری آب تهیه کنند .

حضرت ابوالفضل سلام الله علیه موفق می شوند تا به لبه رود فرات خود را برسانند . با دیدن آب می خواستند که رفع عطش نمایند اما به یاد تشنگی برادر و تشنگان حرم امام حسین علیه السلام و طفلان لب تشنه افتادند و از نوشیدن آب به رسم جوانمردی خودداری می کنند. مشک آّب را پر می کنند و به سمت کاروان حضرت السیدالشهداء به راه می افتند ، اما در بین راه مجبور به درگیری و جنگ با سپاهیان یزید می شوند .

در قسمتی از این میدان نبرد دست راستشان و در قسمت دیگری دست چپشان بر اثر ضربات دشمن قطع می شود. مشکشان نیز خالی از آب می شود. و در همین نبرد به شهادت می رسند.

مقام کف العباس یادمان شجاعت حضرت عباس

حال مردمی که سرشار از ایمان به حقانیت امام حسین علیه السلام و یارانش هستند . به یاد دو مکانی که دست حضرت عباس سلام الله علیه قطع شده و بر زمین افتاده است . المان و یادمان هایی درست کرده اند تا شجاعت این علمدار کربلا را فراموش نکنند.

این یادمان ها که به مقام کف العباس مشهور هستند . در دو نقطه جداگانه در فاصله ای نه چندان زیاد از حرم مطهر حضرت عباس سلام الله علیه بنا شده اند. هر چند که هیچ سندیت و قطعیتی در این که واقعا این مکان دقیقا همان مکان هایی باشند که دستان مبارک حضرت ابوالفضل سلام الله علیه قطع شده اند ، اما بازهم این دو نقطه را می توان از مکان های زیارتی کربلا دانست که حداقل حسن وجود کف العباس، یادآوری شجاعت یل عم البنین است.

سندیت کف العباس

طبق نقل مورخان، قطعیت این دو مکان احراز نشده و صرفاً به جهت یادبود ساخته شده اند و به احتمال قوی، امام سجاد(ع) هنگام دفن پیکر عموی خویش، دست های مبارک را به بدن مطهر ملحق کرده است.

در کتاب «انساب الاشراف» بلاذری جلد سوم صفحه ۴۰۶ قاتل قمر بنی‌هاشم(ع) حرمله معرفی شده است. «تذکرة الخواص» ابن جوزی هم قاتل را حرمله عنوان کرده و بیان می‌کند:‌«حرمله مع جماعة و تعاوره». «تعاور» (تکه تکه کردن) دو بار در مقاتل آمده؛ یکی برای قمر بنی‌هاشم(ع) و دیگری برای حضرت علی‌اکبر(ع)، در مقتل علی‌اکبر (ع) هم داریم «فتعاور بسیوفهم اربا اربا» با شمشیر‌ها مرتب زدند بدن علی‌اکبر (ع) را تکه تکه کردند.

به همین خاطر شاهد هستیم ، قبر قمر‌ بنی‌ هاشم ، ابوالفضل العباس همان جایی است که به شهادت رسیده، چون امام حسین علیه السلام نتوانست بدن پاره پاره (اربا اربا) برادر را به خیمه‌ها بیاورد و بعد واقعه عاشورا، امام سجاد(ع) بدن تکه تکه شده حضرت عباس سلام الله علیه را همان جا دفن کرد و این مسأله بیانگر مقام بلند قمر بنی‌هاشم است که خداوند می‌خواهد حرم و بارگاهی برای ایشان در آنجا باشد.

توصیه ای به زائران کربلا

بنا به رسم ادب ما هم به تمام زوار عزیز حسینی و همچنین دوستانی که با یکی از انواع تور کربلا و عتبات عالیات ما به این سفر معنوی رفته اند یا خواهند رفت توصیه می کنیم که اگر وقت اضافه ای داشتند برای دیدن این دو مقام کف العباس بگذارند و الا در سفر کربلا خیلی بهتر و پربارتر است تا از سایر نقاط زیارتی کربلا که مورد وثوق و قبول می باشد دیدن نمایند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوند هاي روزانه

اسلایدر

---------------------- ----------------------